miercuri, 14 aprilie 2010

Garam masala

Garam masala - "aroma indiei"


De foarte mult timp tot imi propun sa dau o raita prin bucatariile altor tari insa din cauza temeri ca aceste mancaruri nu vor fi pe placul copiilor mei sau ca vor fi prea picante sau...sau...sau... m-am lasat pagubasa si am ramas la preparatele traditionale. Dar azi nu am mai rezistat tentatiei asa ca am inceput prin a-mi procura cateva din condimentele necesare. M-am oprit intai la bucataria indiana, si dupa un pic de documentare mi-am facut rost de cateva din condimentele specifice. Ceea ce nu am gasit de cumparat a fost acest garam masala... asa ca:... am mai citit... am gasit reteta...am preparat amestecul...si acum vi-l impartasesc si voua...asta daca mai sunt inca necunoscatori ca mine...
Acest termen inseamna “condimente fierbinti”, cu trimitere la efectul pe care-l au asupra organismului, si este specific bucatariilor din nordul Indiei, Pakistan si Bangladesh. Exista foarte multe variante de garam masala, functie de ingredientul principal cu care vor fi asociate (pui, miel, peste, fructe de mare, legume etc.), de zona geografica si de preferintele personale. Totusi, aproape toate variantele contin piper negru, scortisoara, cardamom si cuisoare.

Toate aceste condimente sunt picante si recunoscute a incalzi organismul, de aceea garam masala este extrem de popular in nordul Indiei, unde clima este ceva mai rece. Tot din acest motiv, nu contine ardei iuti, ingredient care in final racoreste corpul si este, de aceea, folosit preponderent in zonele cu clima tropicala.
Ceea ce este de retinut este ca garam masala este adaugat in cantitati mici si in special la sfarsitul timpului de gatit, lucru ce sugereaza ca rolul sau este de a potenta aromele si gustul celorlalte ingrediente.

Acum reteta:
4 linguri seminte de coriandru

1 lingura chimen
1 lingura boabe de piper negru
1 lingurita ghimbir praf
1 lingurita nucsoara macinata
1 lingurita cuisoare
1 lingura boabe de mustar alb
3-4 cm rulou de scortisoara
1 lingurita frunze de dafin sfaramate
cardamom
Se pune la incins o tigaie, fara grasime si apoi se adauga toate condimentele, mai putin praful de ghimbir si nucsoara.

 Se lasa la calit ca sa zic asa aproximativ 30 de secunde la foc mic, amestecand mereu si avand grija ca sa nu se arda. daca incep sa sara se acopera tigaia cu un capac.(In timpul acestei operatiuni bucataria va fi inundata de o aroma deosebit de placuta)
Se lasa apoi la racit si se dau prin rasnita de cafea pana devin un praf foarte fin. Se mai trec apoi si prin sita ca sa fie si mai fin condimentul si apoi se adauga la compozitie praful de ghimbir si praful de nucsoara. Se amesteca bine.

Se pastreaza amestecul in frigider, inchis ermetic intr-un borcanel. Pentru a beneficia pe de-a-ntregul de aroma si gustul condimentelor, garam masala trebuie consumat in maxim 3-6 luni.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu