duminică, 1 ianuarie 2012

Prajitura Betivana 2




...cu prajitura asta e o poveste mai lunga....sotul meu imi povestea de mult timp de o prajitura Betivana care ii placea lui in copilarie iar eu ca sa ii fac o surpriza i-am facut pana acum mai multe variante pe care le-am gasit pe internet ale acestei prajituri...din pacate pana acum nici una nu era defapt aceea care ii placea lui asa ca pana la urma am cautat reteta pe la rudele lui din Salaj .....o verisoara a fost cea care mi-a dat mult cautata reteta asa ca de Craciun mi-am putut servi sotiorul cu Betivana varianta  "a la Salaj " (mersi mult Alina !...cand i-am spus lui Luci ca am facut Betivana a cam strambat din nas pentru ca a crezut ca iar nu am nimerit reteta dar dupa ce a gustat mi-a spus satisfacut "asta e !")

Blatul: 6 oua, 150 gr zahar pudra, 6 lg vin rosu, 5 lg cacao, 70 gr faina, un praf de copt.
Galbenusurile le-am frecat cu zaharul si vinul.
Am batut spuma albusurile.
Faina am amestecat-o cu cacao si praful de copt.
Am adaugat galbenusurile peste spuma de albusuri si apoi am incorporat faina cu cacao amestecand usor cu o lingura de lemn.
Am pus compozitia in tava tapetata cu hartie de copt si am dat la cuptorul preincalzit.
Crema: 6 galbenusuri,1 plic zahar vaniliat, 2 lg faina, 300 ml lapte. Se amesteca toate si se pun la fiert la foc mic pana se ingroasa ( ca la o budinca ). Se lasa crema de calbenusuri la racit si apoi se incorporeaza treptat in 250 gr unt spumat cu 200 gr zahar pudra.
In reteta nu era dar eu am facut un sirop din zahar caramelizat si apa si care l-am lasat la racit si apoi am adaugat si putina esenta de rom in el.
Blatul se insiropeaza, se intinde deasupra crema iar peste crema se face o glazura din cele 6 albusuri care raman de la crema si care se bat pe aburi cu 300 gr zahar pudra.

.....si trebuie sa recunosc ca prajitura e foarte buna, mult mai buna ca celelalte retete de Betivana incercate de mine pana acum....deci stia sotul ce stia....

14 comentarii:

  1. Buna !! Cum ai procedat cu spuma de deasupra prajiturii ? Le-ai batut spuma cu zaharul si apoi >??? Nu am inteles cu baia de aburi cum ai procedat !! Nu s-au lasat albusurile , ai pus intaritor ptr frisca in ele ?? Mc, sunt incepatoare :-)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nu se lasa spuma cand o bati pe abur,o bati bine inainte,eu o bat in vas de inox,apoi o pun pe un vas cu apa fierband

      Ștergere
  2. Buna !!! albusurile se mixeaza cateva minute impreuna cu zaharul pudra intr-o cratita iar apoi cratita cu spuma de albusuri se pune la foc peste alta cratita care are apa care fierbe in ea, astfel incat cratita cu albusurile sa nu atinga fundul cratitei care are apa in ea ....si cu un tel bati in continuare spuma de albusuri acolo pe baia de aburi pana ajunge la consistenta dorita,...iar apoi o intinzi repejor peste prajitura cat e calda pentru ca se intareste spuma si nu o mai poti intinde....sper ca ai inteles...nu trebuie intaritor de frisca in ea.....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Foarte buna prajitura , singura problema a fost faptul ca ... mi-a iesit crema prea moale , chiar daca am respectat reteta.

      Ștergere
  3. Da si eu aceasta reteta de betivana o stiu de mult. Este tare buna.De fapt ce ti ca este din Salaj sau de la noi din Baia-Mare.

    RăspundețiȘtergere
  4. Hello Myra

    Mersi pt reteta asta adevarata, de cand o caut...

    RăspundețiȘtergere
  5. o prajitura delicioasa.Multumesc pentru reteta

    RăspundețiȘtergere
  6. Este prajitura mea preferata. Super, super delicioasa!

    RăspundețiȘtergere
  7. Glazura de deasupra(bezeaua)inainte de a bate pe aburi, va recomand sa o bateti inainte putin pana se omogenizeaza compozitia si se formeaza spuma,iar pe urma cu mixerul pe aburi pana se intareste, daca e bine facuta spuma se va intari repede dupa ce o luati de pe aburi,imediat trebuie pusa pe prajitura

    RăspundețiȘtergere
  8. Am incercat parjitura si e minunata !

    RăspundețiȘtergere
  9. buna , am si eu o reteta ,,betivana,, doar ca este cu bicarbonat / 1 lingurita si se stinge cu 3 l de vin / problema este ca dupa ce blatul este gata copt si racit se simte foarte tare gustul in rest este ok reteta /// te rog sami zici daca sa schimb reteta si sa pun praf de copt in loc de bicarbonat/// pupici
    astept raspuns

    RăspundețiȘtergere
  10. Fac si eu prajitura aceasta cu deosebirea ca in albusurile spuma pun zahar caramelizat din 9 linguri de zahar...baietii mei adora bezeaua aceasta cu caramel .

    RăspundețiȘtergere
  11. si eu sunt salajeanca,e prajitura preferata a familiei ,intr-adevar mai rar asa bunatate

    RăspundețiȘtergere