marți, 7 decembrie 2010

Camara mea...

...nu stiu daca as putea sa ii spun chiar camara....teoretic e garajul transformat de noi in aceasta toamna in camara ( sau muzeul satului bihoro-salajan cum ii mai spunem noi in gluma) . Ideea era ca mie nu imi mai ajungea debaraua de sub scari pe care o aveam si imi doream o camara mai mare, sotul isi dorea o incapere pe care sa o decoreze cu mobilier si obiecte vechi pe care le-a ochit in pod la mama soacra ...asa ca ne-am unit dorintele, am sacrificat garajul... si a iesit asta....e drept ca mai avem inca mult de lucru in aceasta incapere insa noi suntem foarte incantati de ea chiar si asa...






 ....si mai jos imagini din alt an in care am fost un pic mai lenesa....
Ardei iuti in otet, gogosari in otet, si chiar in capat (in dreapta) pasta de gogosari din care se vede numai un borcan in imagine

Ardeii iuti in otet: avem nevoie de ardei iuti, sare, otet, piper boabe, foi de dafin, hrean, boabe de mustar.
Ardeii iuti se spala bine si apoi ii asezam in borcane si printre ei asezam si cateva rondele de hrean. Punem si boabe de piper, boabe de mustar si foi de dafin (cantitatea pe care o punem din acestea depinde de cat e de mare borcanul si cat dorim fiecare ).
Se fierbe o solutie din o parte de otet si doua parti de apa plus o lingura de sare grunjoasa la fiecare litru de lichid. Fierbinte o adaugam peste ardeii din borcane, capsam si apoi punem borcanele in paturi pana se raceasc complet.
Gogosarii in otet : se spala bine gogosarii , li se scot cotorul si apoi se taie in sferturi.
Se face o solutie din 3 parti de apa si una de otet, o lingura mare cu varf de sare la fiecare litru de lichid si 2 linguri de zahar. Se pune aceasta solutie la fiert intr-o oala mare si mai adaugam in ea boabe de piper, boabe de mustar, foi de dafin, putin salicil.
Cand solutia a inceput sa fiarba punem gogosarii in ea 2-3 minute sa se opareasca si apoi ii scoatem si ii asezam in borcane. Turnam solutia de apa cu otet peste ei, capsam si punem borcanele in paturi o zi pana se raceasc borcanele.
Pasta de gogosari: 5 kg gogosari, 200 ml ulei, sare grunjoasa
Gogosarii se spala bine in mai multe ape, se taie si se dau prin masina de tocat. Punem uleiul la incalzit intr-o cratita mai mare si rasturnam peste el gogosarii tocati. Amestecam si lasam la foc mic cam o ora avand grija sa invartim mereu in cratita ca sa nu se prinda. Cand pasta e aproape fiarta adaugam sare grunjoasa dupa gust , mai dam 2-3 clocote si apoi o punem asa calda in borcane. Capsam si punem rapid borcanele in paturi pana se racesc complet.

...sticle cu bulion, cateva si cu bulion facut din rosii galbene...
...sos pentru pizza ...si nu numai....mai aveam prin gradina niste rosii foarte coapte si cum bulion pusesem deja destul m-am gandit sa fac un sos pe care sa il folosesc la pizza dar care pana la urma l-am folosit si la sosuri pentru paste. Nu am folosit o reteta anume si nici cantitati cantarite...am folosit rosii , ardei grasi si 2-3 gogosari, frunze de telina, busuioc, ardei iuti, sare. Rosiile le-am oparit si apoi le-am decojit. Ardeii si gogosarii i-am spalat si le-am indepartat cotorul. Frunzele de telina si busuiocul le-am spalat bine. Le-am dat apoi pe toate prin robot pana s-a facut o pasta (mai subtire ) si apoi le-am fiert cam o ora la foc mic ca si la bulion amestecand des. Am pus si sare pentru muraturi (dupa gust).
   Cand mi s-a parut mie destul de groasa pasta am oprit focul si am pus-o fierbinte in sticle si borcanase bine spalate si apoi am pus sticlele in paturi pana s-au racit complet.
......si pentru ca va scriu reteta la cateva luni bine dupa ce am facut pasta pot sa va spun ca se pastreaza foarte bine si ca e si foarte gustoasa...am folosit din ea si la pizza, si la sosuri de tot felul si am pus chiar si in ciorbita.
...In borcanasele cu galben am pus tomate galbene in bulion tot galben. Am facut bulionul si apoi inainte de a opri focul am pus in el rosiile oparite si decojite, le-am mai dat intr-un clocot si apoi asa fierbinte le-am pus in borcane. Am pus apoi rapid borcanele in paturi si le-am lasat acolo pana s-au racit. Am folosit aceeasi metoda si la rosiile galbene in bulion si la cele rosii.
Ardeii umpluti cu varza, gogosari umpluti cu conopida, castraveti in otet
Castravetii in otet

 

gemuri: de capsuni, caise, piersici, mure, prune.....aceeasi reteta la toate:  la 1 kg fruct un kg zahar....fructele spalate si fara samburi le-am dat prin robotul de bucatarie ,am amestecat cu atata zahar cate kg de fructe fara samburi am avut si apoi am fiert la foc mic pana a inceput sa se lege.


muraturi asortate: castraveti, ardei, ceapa mai mica, conopida, varza taiata in sferturi, morcovi, gogonele,telina, frunze de telina, cimbru. Le-am asezat in borcane de 5 l si intr-un butoi mai mic. Am facut o solutie de sare ( la 1 l de apa o lingura mare de sare de muraturi. Am amestecat pana s-a topit sarea si apoi am turnat solutia peste muraturi. Am legat borcanele si gata. La cele din butoi am pus si varza rosie astfel ca , avem acum conopida murata roz si ceapa roz



si cele roz de la butoi...














...si iar sosul de pizza in prim plan...













Gogosari umpluti cu conopida: pentru un borcan de 5l avem nevoie de 3 kg gogosari, 1 conopida mai mare, 2 l otet, 2 cani de zahar, boabe de mustar, boabe de piper, foi de dafin, 1 lg sare grunjoasa la 1 l de otet.
Se pune la fiert otetul cu zaharul, 2 lg sare, foi de dafin, boabe de mustar, boabe de piper.
Gogosarii se spala bine si li se scoate cotorul cu grija ca sa nu se rupa. Conopida se desface in buchetele si se tine in apa rece 15 min.
Se trec gogosarii prin lichidul fierbine si apoi facem la fel si cu conopida.
Ii scoatem si apoi dupa ce s-au mai racit punem cate un buchete de conopida in fiecare gogosar. Se asaza gogosarii umpluti in borcan (eu am mai pus printre ei si cateva frunze de telina si cateva tije de hrean) si apoi turnam restul de solutie peste ei. Se capseza borcanul si se pune in camara
si pentru ca mi-au mai ramas cativa gogosari si conopida am mai pus in 2 borcane insa in acestea am mai adaugat si cateva rondele pe morcovi si ceapa pe care le-am oparit intai putin in aceeasi solutie.


...si un decor de toamna din sufragerie...


...si inca unul dar in alta saptamana...

...si niste flori de toamna care ne-au impodobit gradina pana nu demult...






...si dovleacul de Halloween...

4 comentarii: